Držíte v rukách prvú mapu technických pamiatok Žiliny. Vznikla z iniciatívy projektu Čierne diery, o jej obsah sa však najviac zaslúžili samotní Žilinčania, aby pomohli upriamiť pozornosť na prehliadané objekty našej histórie. Rozmach Žiliny nastal s výstavbou železníc v druhej polovici 19. storočia, kedy sa z malého mesta s tritisíc obyvateľmi stal dopravný uzol s rastúcim hospodárskym významom. Z tohto obdobia sa zachovalo viacero železničných pamiatok, ale napríklad aj prvá veľká žilinská továreň. Súkenka, neskôr známa ako Slovena, chátra a jej budúce využitie je otázne, podobne ako v prípade historickej železničnej stanice Nová Žilina s priľahlými bytovkami. K pozitívnejším príkladom patria bývalé objekty elektrární: Ciachovňa slúži kultúre a administratívnu budovu čaká rekonštrukcia na bývanie. Historické objekty zápalkárne sú tiež využívané na nové účely. Budovy starej celulózky sa zachovali v areáli Metsä Tissue. Pamiatky na elektrifikáciu Žiliny zo závodu Helios stoja v areáli Stredoslovenskej energetiky. Takýchto skrytých priemyselných fragmentov je v Žiline viac. K väčšine z nich nie sú dostupné podrobnejšie informácie. Dúfame, že lepšia osveta povedie k zvýšeniu záujmu o priemyselné dedičstvo.