Ockov brat Peter, ktorý celý život pracoval ako rušňovodič, si len pomaly zvyká na život dôchodcu. Hľadá, čím by naplnil svoje dlhé dni, keďže jeho deti žijú v zahraničí. Vie, že jeho synovec Janko je zručný modelár a že jeho srdcovkou sú železnice. S radosťou preto súhlasí s bratovým návrhom stráviť časť prázdnin s Jankom a predstaviť mu svet naozajstných vlakov. Janka čakajú neopakovateľné a nezabudnuteľné dva týždne v strýkovej domácnosti, počas ktorých sa budú spolu so strýkom venovať ich spoločnej vášni – vlakom. Janko so strýkom zmapujú železničnú trať z Košíc do Čiernej nad Tisou - juhovýchodného cípu Slovenska, kde navštívia železničný uzol. Stretá sa tu trať normálneho rozchodu so širokorozchodnou traťou, po ktorej premáva rušeň 770.8 - jediný rušeň svojho druhu na Slovensku. Málokto vie, že Košicko-turnianska železničná trať je spätá s menom projektanta svetového formátu a košického rodáka Bélu Gerstera, ktorý projektoval Korintský prieplav a zúčastnil sa aj projektovania Panamského prieplavu. Aj keď v súčasnosti osobný vlak po celej trase nepremáva, v nedávnej minulosti po nej cestujúcich denne rozvážal historický motorový voz M131, ktorý Janko obdivuje v železničnom depe v Košiciach. Na historicky dôležitej trase spájajúcej Bratislavu a Budapešť, v Nových Zámkoch, okrem rušňa nazývaného "Laminátka" nadchne mladého modelára aj rotunda a točňa kolosálnych rozmerov. Cestou z Košíc do Popradu prejdú cez najdlhší dvojkoľajný tunel na Slovensku a v Popradskom depe spoznajú "Papagája". Janko si uvedomí, že riadiť a vytápať parný rušeň nebolo vôbec ľahké. Členitý terén na trase Margecany – Tisovec je nádhernou prehliadkou umu a schopností našich predkov. Mladý modelár obdivuje dômyselnosť železničných projektantov a staviteľov v podobe Telgártskej slučky a početných viaduktov. V Tisovci spozná svetový unikát v podobe plne funkčnej parnej ozubnicovej železnice. Janko sa dozvie, že uhorskej šľachte spríjemňovala pobyt v Tatrách i Tatranská ozubnicová železnica. Presvedčí sa, že minulá sláva "zubačky" nezhasla ani dnes. Cestou z Banskej Bystrice do Výhrevne Vrútky napočíta Janko 22 tunelov. Silným zážitkom je preňho dvojica rušňov – deduško "Sergej" a jeho súčasník "Dvojička". Oba rušne boli skonštruované na presun ťažkých nákladných vlakov náročným terénom. V Žiline si obaja nadšenci nenechajú ujsť príležitosť na prehliadku prezidentských vozňov, ktorými sa viezli prezidenti Československa. Na historickej ceste pri príležitosti 100. výročia založenia spoločného štátu Čechov a Slovákov ich ťahá "Zelený Anton". Vybudovanie Oravskej lesnej železnice bolo podnietené nárastom ťažby dreva a potrebou jeho zvažovania. Dnes na trati premáva turistický vlak, jazda ktorým je pre Janka príjemným zážitkom. Dvojtýždňové dobrodružstvo na koľajniciach uzavrie návšteva Múzea dopravy v Bratislave na Hlavnej železničnej stanici s prehliadkou expozície venovanej železničnej doprave. "Budete prekvapení, koľko zaujímavostí je na železniciach! A to to možno ani nie ste najmladší. Pre dnešné deti prevažne vozené v autách je cesta vo vlaku zážitkom. Doprajme im ho s pridanou hodnotou, ktorou je táto knižka. Publikácia je aj vhodným darčekom pre akékoľvek deti či dospelých z celého sveta, ktorí prostredníctvom paralelného anglického textu objavia naše menej známe poklady. Hodnotný obsah s príbehom plným zaujímavostí sa spája s nádhernými a názornými ilustráciami. Kniha takto všestranne propaguje najekologickejší druh dopravy, o / v ktorom si každý môže aj čítať." Milan Kolcun (sprievodca a spisovateľ) "Veľkou pridanou hodnotou knihy je prepájanie historických a geografických tém spolu s anglickou verziou textu, čo umožňuje spoznávať Slovensko mladej generácii Slovákov žijúcich v zahraničí a zároveň deťom na Slovensku predstaviť zaujímavosti svojej rodnej krajiny v cudzom jazyku. Publikácia je preto z uvedených dôvodov vhodná nielen ako populárno - náučná literatúra pre deti a mládež, ale aj ako výborná didaktická pomôcka." PaedDr. Alžbeta Bojková, P