Zámerom knižnej monografie, ktorá vyšla k rovnomennej výstave Rudolf Sikora | Sám s fotografiou | Alone with Phtography (v slov. a angl. jazyku) je čo najkomplexnejšie zmapovať a predstaviť fotomediálnu tvorbu Rudolfa Sikoru, poukázať na jeho novátorskú úlohu v rozširovaní hraníc fotografie. Narábal s „nájdenou“ i zámernou, autorskou fotografiou a s fotomontážou ešte v preddigitálnej ére, fotografiu využíval vo veľkej miere pre vznik svojich konceptuálnych prác a dodnes môžeme v jeho tvorbe identifikovať viacero technológií, pričom niektoré z nich sú autorské. Hoci časť jeho fotomediálnej tvorby bola výstavne prezentovaná v rámci väčších retrospektívnych (Národní galerie v Praze, 2006; Slovenská národná galéria v Bratislave, 2008) či monotematických výstav (Galéria umenia E. Zmetáka v Nových Zámkoch, 2011; Turčianska galéria v Martine, 2014), jej knižné spracovanie prichádza pri príležitosti bratislavskej výstavy v Galérii UMELKA. Ambíciou knižného projektu je predstaviť Sikorovu fotomediálnu tvorbu v čo najúplnejšej miere od je začiatkov až po dnešok, zhodnotiť jeho miesto a hlavné prínosy do dejín konceptuálne orientovanej fotografie a fotomediálnej tvorby. Rudolf Sikora patrí medzi prvých umelcov, ktorý sa sústavne zaoberal novou témou globálne-civilizačného a ekologického ohrozenia sveta. Svoj spôsob metaforického konceptuálneho myslenia postavil na využití diagramov, textov, interpunkčných znamienok, na práci s fotografiou či fotomontážou. Temné a varovné tóny čoskoro vystriedali optimistickejšie kozmologické výskumy, ktoré Sikora okrem iného podoprel aj vedeckými poznatkami z teórie vzniku a existencie vesmíru a k vede vytvoril originálnu umeleckú paralelu so silnou myšlienkovou výpoveďou. Neodmysliteľnou stránkou jeho osobnosti je dodnes spoločenský aktivizmus, ktorý našiel prirodzené uplatnenie aj v jeho výtvarných konceptoch plných etickej apelatívnosti. Systematicky sa zaoberá odkazom ruských revolučných avantgárd reprezentovaných hlavne dielom K. Maleviča. Reflektuje duchovný odkaz jeho novátorského činu, ale cez neho aj všeobecnejšiu problematiku sociálnych utópií a ich dôsledkov na život ľudí a spoločenských systémov v 20. a 21. storočí. Štúdie v katalógu pojednávajú o autorovej fotografickej tvorbe z rôznych aspektov, súčasťou knihy sú reprinty starších textov (E. Sikorová, V. Macek), ako aj nové syntetické i monotematické pohľady od domácich (K. Bajcurová) a zahraničných kurátorov (A. a R. Fowkes, M. S. Witkovsky), prílohou knihy je rozsiahla štúdia o fotografickom diele R. Sikoru z rokov 1970 – 1998 od českej fotografky J. Havelkovej (skrátená a redigovaná verzia jej diplomovej práce z r. 1998, ktorá vznikla na Inštitúte tvorivej fotografie v Opave). Kniha obsahuje rozsiahlu fotografickú časť (vyše 300 vyobrazení), v ktorej sú prezentované aj viaceré doteraz nepublikované diela, ako aj podrobnú dokumentáciu a faktografiu autorovej tvorby.