Príležitostný systém oddlženia, tzv. generálny pardon, priniesla jedna z noviel zákona o sociálnom poistení v roku 2023. Ide o mimoriadne legislatívne riešenie odpustenia povinnosti zaplatiť penále, čo znamená, že Sociálna poisťovňa nepredpíše penále alebo odpustí povinnosť zaplatiť predpísané penále. Cieľom tohto opatrenia je motivovať dlžníkov, aby zaplatili dlžné poistné v stanovenej lehote. Generálny pardon prebieha od 1. februára 2023 do 31. augusta 2023, pričom ide doteraz o najdlhšiu časovú lehotu na vysporiadanie neuhradených záväzkov na sociálnom poistení. Aké ďalšie zmeny prinášajú novely zákona, sa dočítate v tomto dvojčísle nového edičného ročníka PORADCA 2024. Titul obsahuje úplné znenie zákona po novelách s komentárom: Legislatíva Zákon o sociálnom poistení s komentárom Cieľom ostatnej novely zákona o sociálnom poistení je vytvorenie legislatívneho rámca pre zabezpečenie lepšej informovanosti a zrozumiteľnosti poskytovaných informácií o budúcich dôchodkových nárokoch z povinného dôchodkového systému. V súčasnosti, aj napriek tomu, že informovanosť obyvateľov o ich budúcich dôchodkových nárokoch z II. a III. piliera je parciálne zabezpečená na primeranej úrovni, informovanosť o budúcich dôchodkových nárokoch z I. piliera nie je dostatočná. Zlepšiť informovanosť občanov o predpokladanej výške ich dôchodku prostredníctvom pravidelne zasielanej komplexnej informácie podľa vzoru švédskej „oranžovej obálky“ je záväzkom v oblasti sociálneho poistenia vyplývajúcim z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej na obdobie rokov 2021 – 2024 a Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2022. Snahou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky je postupne integrovať dostupné informácie od všetkých poskytovateľov dôchodkového poistenia alebo sporenia a komunikovať tak jednotnú prognózu dôchodku. Zavedenie komplexnej informácie je prvým krokom k dosiahnutiu tohto cieľa, v ďalších rokoch bude potrebné smerovať aktivity k vytvoreniu aplikácie integrujúcej informácie z I. piliera ako aj informácie od správcov v II. a III. pilieri.