Učebnica je určená pre vysokoškolské štúdium ošetrovateľstva. Svojím obsahom nadväzuje na ošetrovateľské predmety, integruje poznatky humanitných a klinických predmetov, najmä pediatrie. Obsah a koncepcia učebnice vychádzajú z predpokladu, že študenti majú vedomosti z anatómie a fyziológie, klinických predmetov, najmä pediatrie, psychológie, pedagogiky, ošetrovateľstva a ošetrovateľského procesu. Jednotlivé kapitoly sú zostavené tak, aby vystihovali špecifickosť pediatrického ošetrovateľstva, ktoré je v prvom rade zamerané na prevenciu a potom na upevňovanie zdravia a liečbu chorôb. Každá kapitola systému chorôb začleňuje všeobecné východiská fáz ošetrovateľského procesu, ktoré možno aplikovať pri konkrétnych chorobách v určitom veku dieťaťa. Učebnica tiež poskytuje modelové situácie na zvládnutie ošetrovateľského procesu v pediatrii.