Prichádzame s publikáciou o kvalite v prednemocničnej neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Usilovali sme sa zhodnotiť doterajší vývoj záchrannej zdravotnej starostlivosti na Slovensku, najmä v období posledných desiatich rokov vo všetkých oblastiach jej činnosti.Prezentujeme silné a slabé stránky systému. Poukazujeme na hrozby a príležitosti, ktoré je možné uchopiť a tak ovplyvniť vývoj v najbližších rokoch. Koncentrovali sme sa predovšetkým na problematiku v oblasti kvality. Dospeli sme k poznaniu, že slovenské záchranárstvo dosiahlo v posledných rokoch vysokú úroveň v oblasti indikátorov kvality štruktúry. Časová a geografická dostupnosť záchranného zdravotného systému je na veľmi dobrej úrovni. Na veľmi dobrej úrovni je materiálno-technické vybavenie staníc a ambulancií. Na serióznej úrovni je kvalita v oblasti regulačných pravidiel, podľa ktorých je záchranná zdravotná služba organizovaná, riadená a financovaná. Podobne je to v oblasti personálneho zabezpečenia a vzdelávania. Slovenský záchranný systém je porovnateľný s vyspelými záchrannými systémami sveta. Poukazujeme aj na slabé miesta, ktoré sú východiskom pre zavedenie a hodnotenie indikátorov kvality v oblasti procesov a výsledkov. Berieme do úvahy skúsenosti a poznatky z vyspelých krajín. Máme vlastné skúsenosti a výsledky z posledných rokov. Prichádzame s odporúčaniami na implementáciu indikátorov kvality do praxe záchranného zdravotného systému na Slovensku. Navrhujeme konkrétne kroky realizácie. Ponúkame k tomu vlastné ľudské a materiálne kapacity, aj nami vytvorenú metodológiu zbierania a spracovania dát. Posledných 4–5 rokov sme sa aktívne venovali hodnoteniu procesov vo vybraných diagnostických skupinách Kvintetu prvej hodiny. Sledovali a porovnávali sme indikátory kvality procesov v diagnostike, liečbe a manažovaní pacientov s akútnym koronárnym syndrómom, náhlou cievnou mozgovou príhodou. Podobne sme hodnotili postupy pri bezvedomí a resuscitácii. Vytvorili sme spätnú väzbu, prepojenie procesov hodnotenia na zdokonalenie edukačných a tréningových aktivít. Prepojili sme hodnotenie procesov na motivačný systém. To všetko nám umožnilo posúvať kvalitu k permanentnému vylepšovaniu. Zdôrazňujeme potrebu sledovania indikátorov kvality v celom reťazci cesty pacienta až po jeho prepustenie zo zdravotníckeho zariadenia. Umožní nám to sledovanie výsledkov a dopadu činnosti záchrannej zdravotnej služby na zdravie obyvateľov. Bez spolupráce všetkých hráčov v reťazci záchrany pacienta nie je možné vytvoriť objektívne kritéria hodnotenia, indikátory kvality. Kniha je určená odborníkom v prednemocničnej i nemocničnej urgentnej medicíne, lekárom a záchranárom pracujúcim v záchrannom zdravotnom systéme a v nemocniciach na urgentných príjmoch. Tiež vedúcim pracovníkom poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, manažérom, medicínskym riaditeľom a autoritám na riadiacich pozíciách. Všetkým tým, ktorí vedia ovplyvniť vývoj a regulovať záchranný zdravotný systém, resp. integrovaný záchranný systém. Uvedomujeme si, že rozsah publikácie nie je vyčerpaný. Je však v našich podmienkach niečím novým. Nech slúži ako podnet k vytváraniu podmienok pre spoluprácu pri definovaní a implementovaní indikátorov kvality a hodnotení činnosti záchrannej zdravotnej služby na Slovensku.