Monografia Dagmar Inštitorisovej Čítanie v mysli režiséra (Romana Poláka) je analyticko-interpretačným pohľadom do divadelnej, televíznej, filmovej a rozhlasovej tvorby, pedagogickej činnosti, teoretického myslenia o divadle a občianskych postojov jedného z najvýznamnejších slovenských divadelných režisérov, veľmi oceňovanom doma i v zahraničí (Krištáľové krídlo, Dosky, Cena Nadácie Tatrabanky za umenie, Cena Akadémie divadelných tvorcov, Cena The Guardian Critics Choise Edinburgh a i.). Mnohé z Polákových divadelných činoherných inscenácií či už v Slovenskom komornom divadle Martin, Divadle ASTORKA Korzo´90 alebo v Slovenskom národnom divadle Bratislava patria do zlatého fondu slovenskej divadelnej kultúry a stali sa kultovými ako martinský Baal (1989) či Dotyky a spojenia (1988) a astokársky Les (1997). Hlavnou tematickou líniou monografie je odkrývanie kompozičných postupov, prostredníctvom ktorých R. Polák vytvára mizanscény (kapitoly: Réžia ako res contextum, Réžia ako mizanscéna, Réžia ako res ideum, Francúzska dramatická klasika, Ruská prozaická a dramatická klasika, Diskurz rodiny, Slovenská prozaická a dramatická klasika Réžia ako res politicum, Televízna, filmová a rozhlasová tvorba a Réžia ako res scholarum.) Niektoré z podkapitol sa zaoberajú aj jeho scenáristickou a divadelno-dramatickou tvorbou, inscenáciami v amatérskom divadle, spoluprácou s dramatikom Karolom Horákom a filmovým herectvom. Osobitosťou monografie sú vsuvky vo forme úryvkov z Polákovej divadelnej, televíznej a básnickej tvorby, ktoré ho prestavujú v menej známej polohe. Monografia obsahuje tiež 205 inscenačných fotografií z takmer všetkých jeho inscenácií doma a v zahraničí, v prílohe na DVD sú rozsiahle Súpisy nielen jeho umeleckých, ale aj odborných a vedeckých prác a ohlasov na ne, audiovizuálne a audiálne ukážky napríklad z prípravy inscenácií Les, Ruské denníky (2019), Scény zo života režiséra (Ingmara Bergmana) (2021), jeho teatrologické práce, významné rozhovory atď.