Železničná trať Banská Bystrica – odbočka Dolná Štubňa je jedinečným dokladom stavebného majstrovstva našich predkov. Postavili ju v neuveriteľne krátkom čase – od otvorenia stavebných prác 28. 9. 1936 až po spustenie novej trate do prevádzky 20. 12. 1940 uplynulo len štyri a štvrť roka. Za tento čas vyrástla trať, ktorá sa dômyselne kľukatí cez náročný horský terén, masívy Veľkej Fatry a Starohorských vrchov prevŕtava spolu 22 tunelmi s celkovou dĺžkou viac ako 12 kilometrov a horské údolia prekonáva cez 112 mostov, priepustov a odvážne skonštruovaných viaduktov. Najdlhší Čremošniansky tunel – dodnes najdlhší železničný tunel na Slovensku – a unikátny viadukt Na vode boli vyhlásené za národné kultúrne pamiatky. Bohato ilustrovaná publikácia uznávaného odborníka podrobne opisuje históriu prípravy, výstavby a prevádzky tejto výnimočnej železničnej trate. Podáva množstvo zaujímavých informácií, údajov, fotodokumentov a plnofarebných súčasných fotografií, ktoré dokumentujú jednak náročnosť a nevšednosť stavby, jednak dejiny železničnej dopravy na tejto trati až po súčasnosť.