Skratka ADHD (z angl. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) označuje poruchu pozornosti s hyperaktivitou príznačnú pre tie deti, u ktorých sa prejavuje problém udržať pozornosť a ovládať svoju impulzívnosť a pohyb. V prvom rade treba pripomenúť, že dieťa s ADHD má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, pri ktorých je nevyhnutná značná trpezlivosť, ale aj odhodlanie a hlavne autoritatívnosť. Takéto dieťa je krehké, citlivé, hoci spočiatku sa možno zdá, že je len nevychované, panovačné a lenivé. Preto mu treba najprv porozumieť, až potom ho usmerňovať. Čím viac spoznáte jeho kognitívne procesy, tým lepšie mu budete rozumieť. Čím skôr pochopíte, prečo je také, aké je, a prečo robí to, čo robí, tým jednoduchšie si k nemu reálne vytvoríte cestu a podarí sa vám dosiahnuť, že vás bude rešpektovať. Vďaka tomu nebude výchovno-vzdelávací proces až taký namáhavý a budete ho môcť viesť životom a objaviť jeho veľký potenciál. Skúste si predstaviť svojho žiaka s ADHD ako dieťa s jedným prevodovým stupňom navyše, s batériami, ktoré sa nikdy nevybijú: takéto dieťa má veľa energie, ľahko sa začne nudiť, ustavične niečo robí, neustále ho lákajú nové zážitky, ak spozoruje niečo nové a vzrušujúce, nedokáže sa samo ovládať; a to platí aj v opačnom prípade, pri nejakej nudnej aktivite. Prečo je práca s dieťaťom s ADHD v škole ťažká? Pretože je to dieťa, ktoré sa nevhodne správa, a teda prvé, na čo pomyslíme, je, že jeho problematické správanie a učenie sa závisí od neho samotného a od jeho rodiny. Keď nerešpektuje pravidlá, prirodzene nám napadne, že si doma môže robiť, čo chce, alebo keď príde do triedy bez školských pomôcok a nemá urobené domáce úlohy, že doma naňho nikto nedohliada. V skutočnosti môže mať dieťa s ADHD viac či menej komplikovanú rodinnú situáciu, čo v podstate platí aj pre akékoľvek iné dieťa, ktoré má nejaké problémy.