Hudobný život č. 12: - Ako sa žije riaditeľom erbových inštitúcií na východnom Slovensku? Odpovedajú Lucia Potokárová zo Štátnej filharmónie Košice a Roland Khern Tóth z Opery Štátneho divadla - festivaly Melos-Étos, Bratislava Mozart Festival - premiéra Szymanovského opery Kráľ Roger v Košiciach - rozhovor so skladateľom Matejom Slobodom - taliansky výrobca ručne tepaných činelov Mattia Bourgis pozýva do svojej dielne - Analýza: Rapsódia na Paganiniho tému op. 43 od S. Rachmaninova - Jazz: transkripcia a analýza sóla Dušana Húščavu, John McLaughlin vo Viedni - recenzie koncertov, CD, kníh... V novembri zatriasli v Košiciach naším nielen operným prostredím. Inscenácia Szymanowského Kráľa Rogera zapadla do kontextu traumatizujúcich udalostí posledných týždňov napriek tomu, že režijná koncepcia s výrazným homoerotickým motívom vznikala dávno pred streľbou pred bratislavskou kaviarňou Tepláreň. Je čas vnímať umelecké zobrazenie „inej“ lásky konečne ako reflexiu skutočnosti alebo budeme viac počuť hlasy tých, čo sú už témou „unavení“ a podobné počiny spracujú ako „ideologické“ kĺzanie na aktuálnej vlne? (Recenzia na s. 15) Za zaradenie Kráľa Rogera, ktorý je raritou aj vo veľkých operných domoch, si Košičania zaslúžia potlesk, a to bez ohľadu na mieru divákovho/kritikovho súznenia s inscenačným výkladom. Vzniklo predstavenie, za ktorým sa oplatí prísť nielen z ktoréhokoľvek kúta Slovenska, ale aj zo zahraničia. Aj ja som koncom novembra vycestovala do Košíc. Nielen kvôli opernej premiére, ale aj s pocitom dlhu voči metropole východného Slovenska, o ktorej sa nám z Bratislavy predsa len obťažnejšie pravidelne informuje z objektívnych dôvodov, premietajúcich sa v obmedzeniach priestoru, času i ľudských zdrojov. I keď tamojšie kamenné hudobné inštitúcie operujú na obmedzenom priestore, rozhodne majú čo ponúknuť aj publiku z iných častí krajiny. Snažila som sa zachytiť atmosféru miest a udalosti, ale aj podnetné skúsenosti a postrehy riaditeľov opery a filharmónie. Výsledný dojem? Zdá sa, že keď sa správne namiešajú dávky kompetentnosti, chuti a zdravého idealizmu, ide to. Aj v nie ideálnych podmienkach. (Reportáž na s. 22) Milí čitatelia, pozeráte sa na posledné tohtoročné číslo Hudobného života. Ďakujeme Slovenskej filharmónii za venovanie CD našim predplatiteľom, veríme, že vám spríjemnia sviatky na prelome rokov, nech už ich slávite ktorékoľvek a akokoľvek. V menej celej redakcie vám prajem pokojný prechod do ďalšieho roka, v zdraví a bezpečí! Andrea SEREČINOVÁ